Allmänna köpvillkor
Uppdaterad: 28 november 2025
1. Om Annika Gustavsson Jewelry
Annika Gustavsson Jewelry AB (org.nr 559045‑5126) driver webbplatsen annikagustavsson.se och butiken på St: Hansgatan 26, 621 56 Visby.
För frågor om våra produkter eller ditt köp kontakta oss via info@annikagustavsson.se eller telefon +4673‑060 60 77.
Postadress:
Box 2052
621 26 Visby
VAT nummer: SE559045‑512601 (Export)
Firmatecknare: Annika Gustavsson, Grundare och ägare
2. Beställning och avtal
När du lägger en vara i webbplatsens varukorg och genomför betalningen ingår du ett avtal med Annika Gustavsson Jewelry AB. Avtalet anses fullgjort när orderbekräftelse skickats.
Kontrollera alltid antal, storlek och leveransadress innan du slutför köpet. Efter slutförd beställning får du en orderbekräftelse via e‑post; kontakta oss om något inte stämmer. Skulle din beställning via våra betalningsalternativ inte gå igenom rent tekniskt så kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
2.1 ”Avtal” betyder dessa Användar- och försäljningsvillkor.
2.2 ”Beställning” betyder varje beställning som görs av Kunder på webbplatsen.
2.3 “Annika Gustavsson Jewlery” betyder Annika Gustavsson Jewelry AB, org. nr. 559045‑5126, Box 2052, 621 56 Visby, som är leverantör av de produkter som tillhandahålls på webbplatsen.
2.4 ”Kund” betyder den part som beställer produkter på Webbplatsen.
För att handla hos oss måste du vara minst 18 år eller ha målsmans godkännande.
Kund ansvarar och försäkrar att den information som lämnas är korrekt och aktuell.
2.5 ”Produkt(er)” betyder de produkter som tillhandahålls till försäljning på webbplatsen och som levereras av Annika Gustavsson Jewelry.
2.6 ”Webbplatsen” betyder Annika Gustavsson:s webbplatser https://www.annikagustavsson.com, https://www.annikagustavsson.se, https://www.annikagustavsson.de
Alla varor förblir Annika Gustavsson Jewelry:s egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.
Annika Gustavsson Jewelry AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
3. Priser, betalning och moms
Alla betalningar hanteras via säkra betalningslösningar och krypterade anslutningar.
För mer detaljerad information och villkor för respektive betallösning hänvisar vi till leverantören av respektive betallösning.
Inom sverige
Valuta & moms: Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25 % moms.
Betalningssätt: Vi accepterar kortbetalning (Visa/Mastercard, Amex, UnionPay), Apple Pay, GooglePay, Swish samt faktura eller delbetalning via Klarna.
Fraktkostnader: Vid köp i vår webbshop väljer du själv fraktalternativ och eventuell fraktkostnad läggs på automatiskt i kassan.
Inom EU
Valuta & moms: Priset som anges är beroende på vilket valutaval du gjort och inkluderar eventuell moms(VAT) som är baserat på det land som produkten ska levereras till. Moms debiteras enligt den skattesats som gäller vid beställningstillfället.
Betalningssätt: Vi accepterar kortbetalning (Visa/Mastercard, Amex, UnionPay), Apple Pay, GooglePay, Swish (Sweden) samt faktura eller delbetalning via Klarna.
Fraktkostnader: Vid köp i vår webbshop väljer du själv fraktalternativ och eventuell fraktkostnad läggs på automatiskt i kassan.
Utanför EU
Valuta & moms: Priset som anges är beroende på vilket valutaval du gjort. När du beställer från länder utanför EU tillkommer eventuella tullavgifter, importskatter och andra avgifter beroende på land och produktkategori.
Vi utgår utifrån leveransvillkor DAP (Delivery at place) som innebär att köparen ansvarar för eventuell import tull, moms och andra avgifter när varan kommer till landet.
Tullen på diamanter och smycken är ofta kostnadsfri eller mycket låg men kontakta era lokala service myndigheter för frågor om aktuella kostnader.
Betalningssätt: Vi accepterar kortbetalning (Visa/Mastercard, Amex, UnionPay), Apple Pay, GooglePay samt i vissa länder erbjuder vi även faktura eller delbetalning via Klarna.
Fraktkostnader: Vid köp i vår webbshop väljer du själv fraktalternativ och eventuell fraktkostnad läggs på automatiskt i kassan.
Vi utgår utifrån leveransvillkor DAP (Delivery at place) som innebär att köparen ansvarar för import tull, moms och andra avgifter när varan kommer till landet.
Presentkort
Presentkort i vår webshop köps och betalas likt övriga produkter och kan endast användas som betalningsalternativ i vår webbshop. (Ej i butik i Visby, Gotland, Sverige). Vid köp med presentkort i vår webbshop kan du dock välja alternativet Hämta ut i butik.
Prisändringar
Priser kan ändras utan föregående meddelande. Priset som anges vid betalningstillfället gäller men vi reserverar oss för eventuella uppenbara prisfel. I det senare fallet blir du i så fall kontaktad innan ordern behandlas för att godkänna det korrekta priset eller avbryta köpet.
Eventuella prisändringar påverkar inte redan lagda beställningar utan gäller endast för framtida köp.
Förlovning & vigselringar - Storleksändringar
Vid köp av förlovning & vigselringar hos oss så ingår en storleksjustering per ring. Villkoret är giltigt inom 3 månader från mottagen ring och gäller både 18k rödguld samt 18k vitguld.
Släta ringar
Den kostnadsfria storleksändringen får vara max en 0,5 (en halv) storlek oavsett om det gäller att öka eller minska storlek.
Ringar med steninfattning
Den kostnadsfria storleksändringen får vara max 0,25 (en kvarts) storlek oavsett om det gäller att öka eller minska storlek.
Är storleksändringen mer än detta så tar vi en kostnad om 1500kr oavsett om det innebär att vi behöver producera en helt ny ring eller om det går att göra justeringen på befintlig ring.
Om storleksändringen innebär att vi måste producera en ny ring så kan det komma att påverka leveranstiden för justeringen.
Priset för storleksändring gäller nyinköpta ringar och inom 3 månader. För övriga storlekar justeringar på ringar kontakta oss för mer prisinformation.
4. Frakt & Leverans
Vi gör vårt yttersta för att din beställning ska vara er tillhanda så fort som möjligt men alltid med fokus på kvalitet och hållbarhet.
Inom sverige
Beställning inom Sverige skickas med PostNord.
Leverans- & Fraktalternativ
-
Rekommenderat brev (Rek. inrikes). 115 kr
Spårbart och försäkrat upp till 10 000kr. Leverans till postombud och kvitteras ut av mottagaren med legitimation. Ett säkert och tryggt fraktalternativ. -
Rekommenderat brev Extra (Rek. inrikes Extra) 250 kr
Spårbart och försäkrat upp till 25 000 kr. Leverans till postombud och kvitteras ut av mottagaren med legitimation. Ett säkert och tryggt fraktalternativ. -
Värde: 500kr (Kostnadsfri frakt för ordervärde över 25 000 kr)
Delvis Spårbart samt försäkrat upp till 50 000 kr. Försändelsen lämnas bara ut mot kvittering och uppvisande av giltig legitimation, på något av PostNords företagscenter eller via lantbrevbärare. Obs! Ej postombud. Den måste kvitteras ut av mottagaren eller av ett ombud som har fått fullmakt.
Ett extra säkert och tryggt fraktalternativ för ordrar över 25 000 kr. Detta alternativ finns ej som fraktalternativ i webbshopens kassa. Ska detta fraktalternativ användas så sker en skriftlig eller muntlig kontakt och överenskommelse mellan Kund och Annika Gustavsson Jewelry´s kundservice. -
Varubrev (1:a Klass). 50 kr
Spårbart men ej försäkrat. Svanenmärkt alternativ med leverans till mottagarens postlåda. Om varubrevet inte får plats i postlådan kommer det att styras om till närmaste ombud. (Vi har valt att använda Tilläggstjänsten “Endast postlåda” för detta fraktalternativ. Dvs. annars kommer paketet att hängas på dörren om det inte får plats i postlådan vilket vi vill undvika för dessa typer av produkter). -
Hämta i butik: Kostnadsfritt
När din order är klar får du ett mail att den är redo att hämtas. Du hämtar ut din order när det passar dig under butikens öppettider.
Spårning av ditt paket:
När din beställning skickas får du ett bekräftelsemejl med unikt spårningsnummer så att du kan följa din leverans via PostNords App eller webbplats.
Returfrakt:
Vid retur av order står Kund för returfrakten om inget annat är överenskommet i dialog med vår kundservice. Beroende på typ av retur och produkt så finns det två alternativ för returfrakt. I första hand väljer vi fraktalternativet Rek. Retur. -
Rekommenderat brev - Retur (Rek. Retur) 150kr
Spårbart och försäkrat. Mottagaren kan enkelt returnera försändelser med hjälp av en QR-kod eller förbetald returfraktsedel. Paketet lämnas hos PostNord ombud. -
Varubrev Retur: 50 kr
Spårbart med ej försäkrat. Mottagaren kan enkelt returnera försändelser med hjälp av en QR-kod eller förbetald returfraktsedel. Paketet lämnas hos PostNord ombud eller postlåda.
Läs mer om returer under punkt 7. Ångerrätt, returer och reklamation.
-
Leveranstid:
Kollektioner
Normal leveranstid inom Sverige är 2–4 arbetsdagar på samtliga fraktalternativ, förutsatt att varan finns i lager. Vår målsättning är att packa din order inom 1-2 arbetsdagar från att vi mottagit din order. Då vi har vår butik och smedja på Gotland kan leveranstiderna påverkas av transport till och från ö-läget.
Beställningsvaror
Beräknad leverans för beställningsvaror så som till exempel förlovning och vigselringar är normalt sätt ca. 4-8 veckor beroende på vilken typ av ring.
Släta ringar tar normalt sett ca. 4 veckor medan modeller med infattade ädelstenar kan ta upp till 8 veckor beroende på materialval och design. -
Leverans vid högsäsong: Vid högsäsong (juni, juli, augusti) kan leveransen ta något längre tid. Detta gäller framförallt våra beställningsvaror.
Kontakta oss gärna om du har några frågor kring leveranstider. info@annikagustavsson.se
Utanför Sverige
Beställningar utanför Sverige skickas med PostNord. PostNord samarbetar med lokala postoperatörer i mottagarlandet.
Leverans- & Fraktalternativ
-
Registered mail international (Rek. Utrikes): 180 SEK
Spårbart och försäkrat upp till 2000kr. Utlämningsställe varierar beroende på mottagarland. Försändelsen kvitteras ut av mottagaren med legitimation. Ett säkert och tryggt fraktalternativ. -
Registered mail international (Rek. Utrikes) - Extra: 250kr
Spårbart och försäkrat upp till 10 000kr. Utlämningsställe varierar beroende på mottagarland. Försändelsen kvitteras ut av mottagaren med legitimation. Ett säkert och tryggt fraktalternativ. -
Tracked letter: 150kr
Spårbart men ej försäkrat. Utlämningsställe varierar beroende på mottagarland.
Spårning av ditt paket:
När din beställning skickas får du ett bekräftelsemejl eller sms med unikt spårningsnummer så att du kan följa din leverans.
Returfrakt:
Vid retur av order står Kund för returfrakten om inget annat är överenskommet i dialog med vår kundservice. -
Tracked Return letter: 200kr
Spårbart men ej försäkrat. Mottagaren kan enkelt returnera försändelser med hjälp förbetald returfraktsedel.
Läs mer om returvillkor under punkt 7. Ångerrätt, returer och reklamation.
Leveranstid:
Kollektioner
Leveranstid varierar beroende på mottagarland men inom Norden och Europa (EU) är den normala leveranstiden 2–6 arbetsdagar på samtliga fraktalternativ, förutsatt att varan finns i lager.
Beställningsvaror
Beräknad leverans för beställningsvaror så som till exempel förlovning och vigselringar är normalt sätt ca. 4-8 veckor beroende på vilken typ av ring.
Släta ringar tar normalt sett ca. 4 veckor medan modeller med infattade ädelstenar kan ta upp till 8 veckor beroende på materialval och design.
Annika Gustavsson Jewelry ansvarar inte för förseningar som uppstår efter att varan överlämnats till fraktbolaget.
Leverans vid högsäsong: Vid högsäsong (juni, juli, augusti) kan leveransen ta något längre tid. Detta gäller framförallt våra beställningsvaror.
Kontakta oss gärna om du har några frågor kring leveranstider.
Ej uthämtade paket
För paket som ej hämtas ut från angivet utlämningsställe debiteras en avgift om 249 kr. Detta motsvarar de kostnader som en återsändning till oss från PostNord innebär.
Ordern hanteras då som en retur och avgiften dras av från orderbeloppet.
Länder vi levererar till:
-
Sverige
-
Belgien
-
Danmark
-
Finland
-
Frankrike
-
Grekland
-
Irland
-
Italien
-
Luxemburg
-
Nederländerna
-
Polen
-
Portugal
-
Spanien
-
Svalbard och Jan Mayen
-
Tyskland
-
Vatikanstaten
-
Österrike
-
Australien
-
Island
-
Japan
-
Kanada
-
Schweiz
Försenade eller skadade leveranser
Vi reserverar oss från eventuella förseningar från vår produktion och leverantörers sida vilka vi inte kan råda över och som är utom vår kontroll.
Om det yttre emballaget är skadat ta då inte emot paketet eller kontakta oss eller postombudet omgående.
Om något i försändelsen saknas eller är skadat när du öppnar försändelsen måste detta anmälas till oss så snart som möjligt.
Annika Gustavsson Jewelry skickar en leveransbekräftelse till mailadressen du angivit när du lagt din beställning i samband med att vi skickar din order. Om paketet kommer bort under transporten måste du meddela vår kundservice inom skälig tid och med det menas så snabbt som möjligt vid misstanke om borttappat paket.
Vid eventuella förseningar eller skador i samband med frakt och leverans kontakta oss info@annikagustavsson.se.
5. Specialbeställningar
Specialbeställningar innebär smycken och ringar utanför vårt standardsortiment. Med standardsortiment så syftar vi till produkter som finns att köpa på vår hemsida.
Tillval och justeringar som påverkar originaldesignen innebär att produkten anses som en specialbeställning. Priset på vigselringar och unikt tillverkade smycken kan variera beroende på materialval och design. Vid specialbeställningar börjar vi tillverka smycket först när du godkänt kostnadsförslaget och genomfört köpet. Eftersom varan får en personlig prägel gäller inte ångerrätt för specialbeställningar. Undantaget från ångerrätt gäller enligt 11 § Lag (2005:59) om distansavtal.
Reklamationsrätten gäller däremot även specialbeställningar.
6. Produktinformation och ansvar
Annika Gustavsson Jewelry ansvarar inte för förseningar eller skador som beror på omständigheter utanför vår kontroll (force majeure). Som befriande omständighet anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Vid felaktig information eller pris reserverar vi oss rätten att avbryta beställningen.
Vi reserverar oss även för eventuell slutförsäljning av varor i vårt sortiment samt förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom.
-
Bilder: Vi försöker återge våra smycken så korrekt som möjligt, men färg- och nyansskillnader kan förekomma beroende på skärm och fotoljus.
Vissa ädelstenar kan variera i färg och nyans eftersom de är naturprodukter. -
Reservation för fel: Vi reserverar oss för uppenbara prisfel och andra felaktigheter i produktinformationen. Om ett pris tydligt avviker från vad som är rimligt kan vi komma att justera priset. Du blir i så fall kontaktad innan ordern behandlas för att godkänna det korrekta priset eller avbryta köpet.
-
Produktfel: Vi är ansvariga för ursprungliga produktionsfel, vilket innebär att felet fanns före den tidpunkt då Produkten köptes eller levererades.
Bedömningen om produkten anses besitta ett ursprungligt fel görs av Annika Gustavsson Jewelry och om den felaktiga produkten besitter ett ursprungligt fel ska det åtgärdas av oss utan kostnad för kunden inom tidsramen för reklamationsrätt.
Annika Gustavsson Jewelry har i första hand rätt att erbjuda reparation eller omleverans om detta kan göras inom skälig tid och utan några ytterligare kostnader för Kunden.
Kunden ansvarar för att följa våra skötselråd för att bevara produktens skick och hållbarhet. Läs mer här.
7. Ångerrätt, returer & reklamation
-
Ångerrätt: När du handlar i vår webbshop har du 30 dagars ångerrätt på produkter som finns i vår webshop. Tiden räknas från den dag du mottagit beställningen.
Se särskilda villkor för Specialbeställningar samt Undantag.
Enligt lag har du som kund rätt till 14 dagars ångerrätt men vi har valt att förlänga ångerrätten till 30 dagar. -
Villkor för retur: Ångerrätten gäller för oanvända produkter som skickas tillbaka i sitt ursprungliga nyskick och originalförpackning. Du har rätt att hantera varan för att fastställa dess egenskaper och funktion, men om varan använts mer än nödvändigt kan avdrag göras på återbetalningen.
Bifoga gärna kvitto eller annan köpehandling. Kunden står för returfrakten om inget annat är överenskommet och beloppet dras av vid återbetalning.
Kontakta alltid info@annikagustavsson.se inför din retur.
Returer som skickas utan att retur har begärts i förväg godkänns inte. -
Återbetalning: När vi mottagit och kontrollerat returen meddelar vi om återbetalningen är godkänd. Vid godkänd retur återbetalas beloppet till ditt ursprungliga betalningssätt inom 14 arbetsdagar. Om du inte fått pengarna inom 15 arbetsdagar efter godkänd retur, kontakta oss.
Så här returnerar du: Kontakta alltid kundservice via info@annikagustavsson.se innan du skickar tillbaka en vara. Vi skickar då en returfraktsedel och instruktioner.
Varan ska skickas till:
Annika Gustavsson Jewelry AB
Box 2052
621 56 VISBY
-
Undantag: Följande produkter omfattas inte av ångerrätten:
-
Presentkort.
-
Specialbeställningar
-
Förlovning & Vigselringar
Returrätten gäller inte om det har gjorts storleksändring eller justeringar som på annat sätt har påverkat original utförandet. -
Gravyr: Vid val av gravyr så tillkommer en kostnad på 1500 kr för att returnera din ring. Då gravyr innebär en personlig prägel faller egentligen en graverad ring ur ångerrätten men vi har valt att erbjuda möjlighet att returnera till en kostnad om 1500 kr.
-
-
Byten: Om du vill byta till ett annat smycke, returnera den ursprungliga varan enligt våra returförfaranden och lägg en ny beställning.
-
Skador & reklamationer: Kontrollera varan direkt vid mottagandet. Om den är skadad eller felaktig, kontakta oss omgående så skickar vi en ny produkt eller genomför en reparation beroende på typ av skada eller fel.
Enligt konsumentköplagen har du alltid 3 års reklamationsrätt på alla våra produkter inklusive specialbeställningar. Vid eventuell reklamation ber vi dig göra en anmälan inom skälig tid för att säkerställa en smidig hantering. 2 månader från att felet upptäcks räknas som en skälig tid.
Vad som täcks av reklamationsrätten
Tillverkning- och materialfel: Ett tydligt produktionsfel som påverkat hållbarheten eller utseende.
Vad som inte täcks av reklamationsrätten
Normalt slitage: Repor eller andra tecken på normal användning täcks inte av reklamationsrätten.
Felaktig användning: Skador som orsakats av att du inte följt skötselanvisningarna, eller av vårdslöshet, täcks inte av reklamationsrätten.
Olyckshändelser: Skador som uppstått på grund av en olycka, t.ex. att smycket gått sönder om du tappar det, täcks inte av reklamationsrätten.
Förlovning & vigsel
På våra förlovnings- och vigselringar lämnar vi livslång garanti mot tillverknings- och materialfel. Garantin gäller inte för normalt slitage, ändringar gjorda av annan guldsmed, olyckor eller felaktig hantering.
För att garantin ska vara giltig behöver smycket ses över och kontrolleras en gång per år efter ditt köp. De tre första åren står butiken för kostnaden av översynen. Därefter får du bekosta den själv. Garantin omfattar ej omrhodinering av vitguldssmycken.
Vid reklamation har vi i första hand rätt att erbjuda reparation om detta kan göras inom skälig tid och utan några ytterligare kostnader för Kunden.
8. Tvistlösning
Klagomål och synpunkter avseende Annika Gustavsson Jewelry´s tjänster och produkter bör meddelas till vår kundservice info@annikagustavsson.se eller telefon: +46730-60 60 77. Vid ev. tvist så tar vi även hjälp av branschorganisationen Smycken och klockor för att säkerställa att vi hanterar ärendet enligt branschstandard.
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende kan du vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm. Telefon: 08-508 860 00
Du kan även använda EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning.
Vi följer ARN:s rekommendationer vid eventuell tvist.
9. GDPR & COOKIES
Annika Gustavsson Jewelry behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som exempelvis namn, adress, e-post och telefonnummer. Syftet med en sådan behandling är för att kunna tillgodose de tjänster ni önskat från oss. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke ni gett vid interagerande med oss (accepterat våra villkor). Dina uppgifter kommer att sparas så länge det finns relevans i det enskilda ärendet och vi fullföljt vårt åtagande.
Vi är måna om kundens integritet och kommer inte att lämna ut konfidentiella uppgifter till obehöriga. Vi kan dock behöva lämna ut uppgifter till myndigheter om det finns misstanke om brott eller om det annars föreskrivs i lag.
Kund har rätt att begära att felaktiga uppgifter rättas, blockeras eller raderas. Kunden kan vidare, när som helst, skriftligen anmäla att Kunden inte vill motta direktreklam.
Webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen, analysera trafik och anpassa innehåll. Genom att använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår integritetspolicy.
Vi behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter och använder Cookies i vår integritetspolicy.
10. Immateriella rättigheter
Allt innehåll på webbplatsen, inklusive logotyper, bilder, design, texter och grafik, ägs av Annika Gustavsson Jewelry AB eller dess licensgivare.
Innehållet får inte kopieras, ändras, distribueras eller användas i kommersiellt syfte utan skriftligt tillstånd. Otillåten användning kan medföra rättsliga åtgärder.
11. Ändringar av villkoren
Dessa villkor kan uppdateras vid behov. Eventuella ändringar publiceras på denna sida och gäller från den tidpunkt de läggs upp. Vi rekommenderar att du läser villkoren inför varje köp.